
Kun pelitili pääsee unohtumaan – mitä tapahtuu uinuville käyttäjätunnuksille?
Puhuttaessa verkon pelikeskittymistä keskitytään usein kirkkaisiin valoihin sekä vilkkaasti rullaaviin peleihin, jotka sisältävät viihdettä ja mahdollisia voittoja. Harvoin kuitenkaan puheisiin nousee se hetki, jolloin pelitili hiljenee ja vaipuu lopulta unholaan. Mitä silloin oikein tapahtuu ja mitä käy pelikassaan unohdetuille euroille, kun käyttäjätunnuksen aktiivisuus loppuu ja asiakkuutta uhkaa jopa jäädyttäminen.
Horrokseen uinahtanut pelitili on pelaamisen korttelin näkymätön ilmiö, joka kuitenkin koskettaa varsin suurta pelaajien joukkoa. Etenkin kun uusia kasinoita avataan tiuhaan tahtiin ja asiakkaita houkutellaan kiinnostavien tarjousten avulla liittymään joukkoon, saattaa yksittäinen käyttäjä jättää jälkeensä kymmenittäin kertakäyttöisiä asiakastunnuksia. Yksittäisen lompakon unohtunut saldo voi olla ainoastaan euroja, mutta näiden kasaantuessa voidaan puhua kymmenistä tai joissain tapauksissa jopa sadoista euroista.
Käytännössä uinuva pelitili tarkoittaa sellaista asiakkuutta, joka ei ole nähnyt talletuksia, nostoja, peleihin panostuksia tai ylipäätään sisäänkirjautumisia tietyn aikarajan puitteissa. Tämä raja vaihtelee niin lisenssien kuin pelipaikkojen välillä ja jossain osoitteissa se on 6 kuukautta, kun toisessa kohteessa raja voi olla jopa vuoden mittainen. Lisäksi ikäviä yllätyksiä voi esiintyä siinä tapauksessa, kun pelien keskittymä käyttää oikeuksiaan ja alkaa perimään passiiviselta tililtä ylläpitomaksuja, jolloin tilille jääneet varat hupenevat äkkiä kuin tuhka tuuleen.
Eri alueiden viranomaiset ovat ottaneet aiheeseen erilaisia näkökulmia ja osa lisensseistä velvoittaa pelisivustot muistuttamaan pelaajia asiakkuudesta ennen käyttäjätunnuksen jäädyttämistä. Toisaalla taas tällaisia muistutuksia ei tunneta ja kaikessa hiljaisuudessa pelitili siirretään passiivisten listalle, jolloin satunnaiselle pelaajalla voi aiheutua harmitusta ja hampaiden kiristelyä. Tämän johdosta vähän puhuttu aihe on lopulta varsin tärkeä tuntea, jotta välttyy ylimääräisiltä toimenpiteiltä oman asiakkuuden suhteen.
Seuraavan tietoiskun kautta nostetaan se kuuluisa kissa pöydälle ja kurkistetaan savuisen verhon taakse, jotta saadaan aikaan katsaus passiivisten tilien saloista. Käydään läpi mitä esimerkiksi sääntely toteaa aiheesta ja millaisia oikeuksia tai velvollisuuksia pelaajalla oikein on. Lisäksi luodaan pohjat niille toimenpiteille, joilla käyttäjätunnus pidetään aktiivisten joukossa ja vältetään pelikassaan unohtuneiden varojen valuminen vääjäämättä kasinon haltuun.
Pelitiliä ei tuomita uinuvaksi ihan kevyin perustein
Asiakkuutta ei tietenkään jäädytetä satunnaisen tauon aikana, vaan tietyt tunnusmerkit on täytyttävä, jotta viranomaisen valvonnassa toimiva pelipaikka voi siirtää pelaajan tunnuksen passiivisten jonoon. Jokainen lisensoitu pelaamisen keskittymä on velvollinen määrittelemään tarkasti, miten pitkän ajan kuluttua pelitili katsotaan uinuvaksi ja minkälaisia toimenpiteitä tämän ajan kuluttua tulee tapahtumaan. Useimmiten asiakkuus jäädytetään, mikäli minkäänlaista rahaliikennettä ei ole havaittu 6-12 kuukauden aikana. Tässä on kuitenkin eroja eri alueiden välillä ja nämä seikat on aina paikallaan tarkistaa jokaisen operaattorin omista ehdoista.
Kun lähdetään käymään eri maailmankolkkien pelipaikkoja läpi, niin ehdottomasti vaihtelevin suhtautuminen aikarajoihin löytyy ehdottomasti Curacaon ja muiden kaukomaiden lisenssien luota. Näiden kohdalla annetut aikamääreet heiluvat yksittäisten pelisivustojen välillä paljon, jolloin pelaajan on oltava entistä tarkempi, sillä yhtenäistä linjaa ei tunnu olevan. Euroopassa vallitseva harmonisoitu markkina vetää yhtä köyttä myös tällä osa-alueella ja ennen vuoden hiljaiselon täyttymistä asiakasta lähestytään muistutuksilla ja tarjotaan mahdollisuus pelastaa tilanne, jotta tili ei pääse syyttä suotta passivoitumaan. Toki asiakkuuden voi päättää oma-aloitteisesti tässä kohtaa ja saldon kotiuttaminen onnistuu pelikohteen sääntöjen mukaisesti.
Mikäli käyttäjätunnus saa lopulta tuomion ja joutuu passiivisten yksilöiden hyllylle, niin hyvin yleisesti rahat jäävät kuitenkin elämään ja odottamaan asiakkaan paluuta. Toki jo mainittuja ylläpitokuluja voidaan periä ja pelaajalle myönnetyt edut tulevat katoamaan. Tiettyjen rajojen mukaisesti käyttäjän varallisuus pidetään siis säilössä, mutta bonukset tai edistymiseen vaikuttavat pisteet mitätöidään surutta pelitilin jäädyttämisen yhteydessä.
Varojen ohella nettikasinoilla on velvollisuus säilyttää asiakkaan muita tietoja pitkään pelitilin passivoinnin jälkeen, sillä viranomaisen linjaukset näin määräävät. Näin ollen henkilöllisyyden todentamiseen käytetyt dokumentit, pelihistoria sekä rahanpesun estämiseen. käytetyt tiedot rahojen alkuperästä pysyvät arkistoituna useiden vuosien ajan, vaikka pelaaja ei enää palaisi aktivoimaan pelitiliään. Tässä kohtaa mainitut seikat ovat toki yksilöllisiä monien pelisivustojen luona, joten suosittelemme aina tarkistamaan yksityiskohtaiset tiedot jokaisen pelipaikan omista ehdoista, jotta vältyt väärinkäsityksiltä.
Pelaajan oikeudet ja velvollisuudet kotiuttaessa uinuvan tilin saldoa
Mikäli aiemmin aktiivisena ollut käyttäjätunnus on siirretty passiivisten yksilöiden joukkoon, niin myös tällaiselta tililtä on mahdollista saada nostettua sinne jääneitä euroja. Ensin pelaajan on otettava yhteyttä pelipaikan asiakaspalveluun, jossa henkilökunta ohjeistaa asiakasta seuraavissa vaiheissa. Useimmiten on suoritettava uudestaan henkilöllisyyden vahvistaminen ja käytävä läpi vaadittava KYC-prosessi. Näin pelioperaattori pystyy varmistamaan, että rahat siirretään lopulta asianosaisen henkilön haltuun.
Kun käyttäjän henkilöllisyys on saatu vahvistettua, niin pelisaitti voi pistää maksut liikenteeseen. Useimmiten maksusuoritus tapahtuu samalle maksutavalle, jolla alkuperäinen talletus on aikanaan suoritettu. Passiiviseksi muuttuneen tilin omistajalla on hyvä olla kärsivällisyyttä, sillä pelikohde useimmiten tarkistaa entistä tarkemmalla silmällä sen, ettei mitään väärinkäytöksiä ole päässyt tapahtumaan kasinon sääntöihin nähden. Täten kotiutus voi kestää hieman pidempään kuin tavallisesti, mutta useimmissa tapauksissa tarkistukset on saatu valmiiksi ja rahat liikenteeseen 1-5 arkipäivän kuluessa.
Jos tämän operaation puitteissa syntyy erimielisyyksiä pelaajan ja sivuston välille, niin asiakkaalla on oikeus tehdä reklamaatio ja valitus viranomaisen suuntaan. Erimielisyyttä voi syntyä esimerkiksi maksettavan saldon suuruudesta tai siitä, onko asiakkuus todella jäädytetty sääntöjen mukaisesti. Toki aiheesta on hyvä ensin keskustella pelikohteen henkilökunnan kanssa ennen virallisen selvityspyynnön tekemistä. Huomaa, että eri lisenssit tarjoavat toisistaan eriävät valitusmenettelyt:
- MGA (Malta) tarjoaa virallisen kanavan epäselvyyksin setvimiseen, johon voit lähettää lomakkeen kautta valituksen
- UKGC (Iso-Britannia) velvoittaa kasinoa nimeämään riippumattoman ADR-elimen (Alternative Dispute Resolution), joka käsittelee pelaajan ja operaattorin väliset kiistat.
- Curacaon lisenssi on joustavampi, mutta riidanratkaisu saattaa olla hitaampaa ja pelaajan on syytä varautua pidempään prosessiin.
- Viron lisenssi (EMTA) edellyttää kasinon käsittelevän valitukset. Ratkaisemattomat asiat voi viedä EMTA:lle valvontaa varten tai kuluttajariitalautakuntaan, mutta EMTA ei itse sovittele riitoja.
Ylläpitomaksut ja kulut pääsevät helposti yllättämään
Monen leuka loksahtaa miltei sijoiltaan siinä hetkessä, kun pelaajalle valkenee, että pelikassan saldo sulaa pelkän passiivisuuden johdosta. Nimittäin useimmat viranomaiset ovat sallineet niin sanotun ylläpitomaksun, mikäli pelitiliä ei käytetä määräajan sisällä. Kyseinen kulu on yleensä kiinteä ja esimerkiksi 5 euroa kuukaudessa niin pitkään kun saldoa riittää tai pelaaja kirjautuu uudelleen ja aktivoi siten käyttäjätunnuksen.
Yleisimmin puhutaan noin 6-12 kuukauden käyttämättömyydestä, jonka jälkeen pelitilin aktiivisuudesta muistutetaan asiakasta kasinon toimesta. Samalla operaattori myös informoi pelaajaa mahdollisista kuluista, joita peritään uinuvasta käyttäjätilistä. Etenkin eurooppalaiset lisenssit velvoittavat sivustoja olemaan aktiivisesti yhteydessä pelaajaan, jotta jokainen tietää mitä tapahtuu ja mistä syystä.
Nämä ylläpitokulut voivat koskea sekä oikeaa rahaa että vastaanotettuja bonuksia, jotka ovat jääneet sammaloitumaan pelitilille. Mikäli saldoon on jäänyt joitain kymppejä, niin jo muutaman kuukauden maksut voivat imaista varat nollaan ja siksi on tärkeää olla tietoinen sivuston säännöistä. Samoin pelipaikan tiedotusta on hyvä seurailla ja varmistat käyttäjätunnuksen aktiivisuuden helpoiten kirjautumalla pari kertaa vuodessa sisään. Mikäli haluat, voit myös sulkea tilin kokonaan ja välttyä täten ylimääräisiltä kuluilta tyystin.
Pelitilit unohtuvat monen muuttujan johdosta
Aivan arkiset syyt voivat olla sen taustalla, että pelitili pääsee unohtumaan ja lopulta vaipumaan ruususen uneen. Useimmiten pelitilille jää pieni ja merkityksettömältä tuntuva saldo, joka ajan kuluessa pääsee täysin unohtumaan eikä kyseiselle pelisivustolle tule palattua. Etenkin, kun erilaisia tarjouksia ja tuliteriä pelipaikkoja puskee saataville huimalla tahdilla, niin herkästi siirtyy hetkessä toiseen osoitteeseen ja se entinen mesta jää taka-alalle.
Pelaajiston keskuudessa pääsee pintaan myös ajattelumalli, jossa ehkä joskus palataan vielä tietyn pelikeskittymän pariin. Ennen aktiivinen tili jätetään marinoitumaan myöhempää käyttöä varten, mutta ajan kuluessa voi päästä unohtumaan niin kirjautumiseen tarvittavat tiedot kuin koko käyttäjätunnuksen olemassaolo. Erittäin innokkailla uusien kasinoiden ystävillä näin voi tapahtua useamman saitin kohdalla, jolloin uinuvien pelitilien määrä voi kohota miltei huomaamatta huimiin lukemiin.
Yksittäinen unohdus ei välttämättä venettä keikuta, mutta näiden kasaantuminen voi lopulta tietää isomman rahasumman valumista ylläpitomaksuihin ja sekös pistää harmittamaan kuin liito-oravaa hakkuuaukiolla. Koko unholaan jääty saldo voi valua kankkulan kaivoon ja ärsytys voi kohota pintaan, sillä menetys on lopulta seurausta siitä, ettei ole jaksanut itse nostaa rahoja pois tai käydä kirjautumassa riittävän ajoissa. Siksi suosittelemme sulkea tarpeettomat tilit mahdollisimman pian tai ainakin käydä pyörähtämässä kasinolla, jotta rahat säilyvät varmuudella tallessa.